جراحی تخصصی لثه

جراحی لثه چیست ؟

جراحی لثه یا پریودنتال دارای شباهت خاص با هرس کردن درخت دارد. در این حالت مشابه هرس کردن شاخه های اضافی، خشک شده و دارای مشکل به منظور کمک به رشد درخت، بخش هایی از لثه که دارای مشکل هستند، حذف یا ترمیم می شوند و به این ترتیب امکان رشد مناسب سایر اجزای لثه فراهم می گردد. علاوه بر این در برخی موارد نیاز به پیوند بافت جدید در محل آسیب دیده وجود دارد. نجات دندان ها هدف اصلی دندان پزشک است، اما ایجاد توازن در اثربخشی روش درمانی با هزینه آن می تواند به تعیین حالت مناسب جهت حل مشکل بیمار کمک کند. در این حالت فرد ممکن است از سطح سلامتی کافی برای این عمل جراحی برخوردار نباشد و این مسائل نیز می تواند عامل های تعیین کننده در انتخاب روش درمانی جراحی لثه باشد.

پیوند لثه

دلایل

جراحی لثه اولین انتخاب برای درمان مشکلات لثه نیست. در اکثر مواقع، این روش انتخابی است که پس از بسیاری از ترمیم های کم تهاجمی و درمان های بدون جراحی بر روی لثه ها انجام می شود. با توجه به اینکه بسیاری از افرادی در مراحل پیشرفته بیماری لثه به دنبال درمان مشکل خود می روند، به همین خاطر زودتر از دیگر درمان های روش های درمان جراحی لثه برای آنها تجویز می شود. لازم است مراقبت های لازم در خانه و نحوه حفظ بهداشت دهان با استفاده از دهان شویه ها، خمیردندان ها و مسواک های خاص برای بیمار مشخص گردد. اگر عمق بیماری لثه یا کیسه های تشکیل شده در اطراف دندان ها از نظر اندازه کاهش پیدا نکرد و با گذشت زمان این کیسه ها به دندان ها فشار بیشتری را وارد کردند، عمل جراحی لثه انتخاب بعدی قابل استفاده برای رفع مشکل بیمار خواهد بود. پیش بینی می شود که نیمی از موارد جدی بیماری لثه در ایالات متحده در نتیجه سیگار کشیدن ایجاد می شود، اما نیم دیگر موارد ابتلا به خاطر عدم رعایت مناسب بهداشت دهان، سابقه بیماری لثه و مشکلات سلامتی در خانواده یا آسیب های وارد شده به دهان می باشد که بر سلامت لثه ها تاثیر می گذارد. افراد سیگاری تا سه برابر با احتمال ابتلا به بیماری لثه در مقایسه با افرادی که هیچگاه سیگار نمی کشند مواجه هستند، اما در بین افراد غیر سیگاری، افرادی هستند که به خاطر وسواس در رعایت بهداشت دهان و در نتیجه عواملی همچون مشکلات ژنتیکی مربوط به عقب کشیدن لثه یا مسواک زدن زیاد لثه های آنها دچار آسیب شده است. علاوه بر این افرادی نیز هستند که به خاطر مشکلات مادر زادی بافت های لثه لاغر یا ضعیف دارند و به همین خاطر در این حوزه نیاز به درمان دارند. صرف نظر از دلیل ایجاد مشکلات عفونت لثه، هنگامی که فرد متوجه وجود بیماری شود، امکان درمان و ترمیم لثه ها با استفاده از روش های درمانی حرفه ای و نیز دنبال کردن همه توصیه های ارائه شده برای نگهداری از سلامت لثه ها تا زمان خاتمه درمان، وجود دارد.

جراحی لثه

ژنژیویت ( ورم لثه )

هر چه پلاک و جرم برای مدت طولانی تر بر روی دندان ها باقی بماند، مقدار آسیب وارد شده در نتیجه آنها به دندان ها بیشتر است. باکتری های موجود در پلاک و جرم باعث التهاب لثه ها و ایجاد شرایطی به نام «ژنژیویت» می شود. در موارد ابتلا به این بیماری، لثه ها قرمز و ملتهب می شوند و به این ترتیب به سادگی دچار خون ریزی می گردند. ژنژیویت یک شکل خفیف از بیماری لثه است و معمولاً می تواند با چند روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و نیز تمیز کردن منظم دندان ها توسط دندان پزشک بر طرف شود. در این بیماری، احتمال از بین رفتن استخوان و بافت نگهدارنده دندان وجود ندارد.

پریودنتیت

هنگامی که بیماری ژنژیویت درمان نشده به حال خود رها شود، می تواند به تدریج پیشرفت کرده و به بیماری «پریودنتیت» تبدیل شود. پریودنتیت به معنی التهاب بافت اطراف دندان است. در این بیماری، بافت لثه از روی دندان های فرد کنار رفته و حفره هایی به نام پاکت تشکیل می شود. این حفره ها در ادامه به محلی برای تجمع باکتری و عفونت تبدیل می گردند. سیستم ایمنی بدن با باکتری های ایجاد شده در هنگام گسترش پلاک و تجمع آنها زیر خط لثه مبارزه می کند. به این ترتیب، سم ناشی از فعالیت باکتریایی و عکس العمل طبیعی بدن به عفونت ایجاد شده به تدریج باعث تجزیه استخوان و بافت پیوندی نگهدارنده دندان ها در محل می شود. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، استخوان ها، لثه ها و بافت نگهدارنده دندان ها از بین خواهد رفت. در نهایت دندان ها لق شده و می افتند.

علائم بیماری لثه

علائم ابتلا به بیماری های لثه به شرح زیر هستند:
• بوی بد دهان که از بین نمی رود
• قرمز شدن یا ورم لثه ها
• حساسیت یا خون ریزی لثه ها
• درد در هنگام جویدن غذا
• شل شدن دندان ها
• حساسیت دندان ها
• عقب رفتگی لثه ها یا بلندتر به نظر رسیدن آنها

هر یک از این علائم می تواند نشانه ای از ابتلا به مشکلات جدی تر برای فرد باشد که می بایست توسط دندان پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

روش های جراحی لثه

جراحی فلاپ لثه :

در صورتی که عمق پاکت های تشکیل شده بر روی خط لثه بزرگتر از ۵ میلی متر باشد، متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) از این روش برای کاهش پاکت های پریودنتال استفاده می کند. برای درمان اکثر بیمارانی که به بیماری پیودنتیت متوسط تا شدید مبتلا شده اند، از این روش استفاده می شود. به این ترتیب، پزشک متخصص شکاف هایی در بافت لثه به منظور جدا کردن لثه از دندان ها ایجاد می کند و از طریق این شکاف ها ابزارهای تمیز کردن عمقی را به همراه ابزارهای جرم گیری مافوق صوت و نیز ابزارهای دستی به منظور پاک کردن جرم، پلاک و زیست لایه های تشکیل شده زیر پاکت ها به محل وارد می کند.

جراحی فلاپ لثه

لثه برداری :

از این روش درمانی برای برداشتن بافت لثه اضافی که ممکن است بر روی دندان ها رشد کرده باشد به منظور دسترسی بهتر برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود. به این منظور، متخصص پریودنتیست بافت لثه بیماری را بی حس کرده و در آن برش های لازم را ایجاد می کند. به این ترتیب می توان بافت لثه اضافی تشکیل شده در دهان را حذف کرد.

لثه برداری

ترمیم پلاستیک لثه :

این نوع از جراحی لثه برای تغییر شکل بافت سالم لثه اطراف دندان ها و ایجاد ظاهر بهتر برای آنها استفاده می شود. در صورتی که فرد دچار عقب رفتگی لثه شده و لثه های وی از روی دندان کنار رفته باشد، از روش ترمیم پلاستیک لثه برای وی استفاده می شود. علاوه بر این می توان از پیوند لثه با استفاده از بافت سقف دهان (که در اصطلاح به آن گرافت گفته می شود) در محل های لازم و در ادامه بخیه زدن این بافت به هر دو طرف دندان ها در مواردی که لثه دچار عقب رفتگی شده استفاده کرد. هنگام استفاده از روش پیوند بافت نرم، متخصص بیماری های لثه می تواند از لیزر به عنوان یک تکنیک دارای حداقل سطح تهاجم برای ایجاد پوشش بر روی ریشه های بی حفاظ دندان ها بهره گیرد.

کپی رایت © تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است.