درمان ریشه

ساختار دندان

دندان از دو بخش اصلی ساخته شده است :

۱- تاج : بخشی از دندان است که در دهان قابل مشاهده است.

۲- ریشه : که به استخوان فک گسترش یافته و دندان را در موقعیت خودش نگه میدارد.

دندان همچنین دارای قسمت های دیگر است، از جمله:

مینا – پوشش سخت خارجی

عاج – مواد نرم تر که مینای دندان را پشتیبانی میکند

سمان – مواد سخت است که سطح ریشه را میپوشاند

پالپ دندان – بافت نرم در مرکز دندان

سیستم کانال ریشه شامل پالپ دندان و قسمتی از تاج است که به نوک ریشه گسترش پیدا کرده است. هر دندان میتواند بیش از یک ریشه داشته باشد.

عفونت

پالپ دندان از بافت نرمی ساخته شده است که شامل اعصاب و عروق خونی میباشد. اگر پالپ دندان توسط باکتری الوده شود اغاز به مردن میکند و در ادامه باکتری ها رشد میکنند و میتوانند با ایجاد سوراخی خود را به نوک ریشه دندان در جایی که اعصاب و عروق خونی قرار دارد برسانند.این پروسه ادامه خواهد یافت زیرا هیچ عاملی وجود ندارد که جلوی گسترش انها به ریشه را بگیرد و باعث میشود بافت انتهای دندان متورم و قرمز شود. در این صورت درد دندان می تواند اغاز شود و در موارد شدیدتر صورت متورم شود (به عنوان آبسه دندان شناخته میشود).

درمان ریشه دندان یا عصب کشی

درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان یا درمان کانال دندانی یک قسمتی از درمان عفونت پالپ دندانهایی است که منجر به از بین بردن عفونت و محافظت دندانهای پاکسازی شده از میکروب های اینده است.کانال ریشه و و پالپ موجود در ان چاله های فیزیکی هستند که به طور طبیعی توسط بافت عصبی ،رگ های خونی و سایر سلول هل که پالپ را تشکیل میدهند پر شده اند. درمان و ترمیم ریشه شامل خذف این ساختار و شکل دادن حفره و ضد عفونی کردن این چاله ها با فایل های کوچک و اب رساندن به ان و پرکردن انها با مواد بی اثری چون گوتا پرکا و سیمان حاوی اوژنول.در بعضی از پروسه های عصب کشی از Epoxyresin که ممکن است حاوی بیس فنول باشد یا نباشد برای باند کردن گاتا پرکا استفاده میشود.

مراحل عصبکشی

– حذف پالپ
– تمیز کردن و پرکردن کانال ریشه
– تثبیت دندان
– گذاشتن تاج

مراقبتهای بعد از درمان

– مهم است که از دندان های خود بعد از عصب کشی یا درمان ریشه دندان مراقبت کنید
– از گاز گرفتن غذاهای سفت تا زمانیکه درمان تان کامل نشده اجتناب کنید
– در اغلب موارد میتوان از عصب کشی جلوگیری کرد با رعایت مواردی چون:
– حفظ بهداشت دهان و دندان
– غذای حاوی شکر بیش از حد مصرف نکنید
– ترک سیگار

پرسش و پاسخ

خیر. با وجود بی حس کردن دندان تفاوتی بین این درمان ویک ترمیم ساده وجود ندارد.

ممکن است تا چند روز بعد دندان مورد نظر دردناک باشد که در صورت تشخیص دندانپزشک با مصرف دارو بعد از درمان مشکل به سرعت مرتفع می گردد.

دندان های عصب کشی شده ممکن است بعد از مدتی تغییر رنگ بدهند وکمی تیره شوند که در صورت عدم نیاز بهروکش روشن کردن رنگ دندان امکان پذیر است .

درمان ریشه یک دندان کاملا موفقیت آمیز است و لیکن در مواردی امکان دارد عفونت بر گردد و مجددا دندان دردناکشود که در این صورت دندان نیاز به درمان مجدد دارد .

این بستگی به مقدار کانال دندان و مهارت دندانپزشک دارد .البته با توجه به زمان طولانی درمان طبعا هزینه آن بالا خواهد بود.

بدون شک این دندان اگر ترمیم و روکش مناسبی روی آن صورت گیرد دندان بسیار خوبی خواهد بود.

با توجه به ضعیف شدن دیواره های تاج دندان پس از درمان ریشه وخشک و شکننده شدن انها امکان شکستن تاج دندان پس از درمان ریشه زیاد است و غالب دندانها پس از درمان ریشه نیاز به روکش دارند تا از آسیب های احتمالی وشکستن دیواره های دندان که بعضا منجر به از دست رفتن دندان می شود جلوگیری شود.البته این در مورد همه دندانها صدق نمی کند.

دراین موارد و بنا به تشخیص دندانپزشک و در صورت امکان میتوان ریشه دندان را جراحی و قسمت عفونی انتهایی آنرا قطع نمود تا عفونت از بین برود.

کپی رایت © تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است.