پروتزهای دندانی

پروتز دندانی چیست ؟

پروتز دندان مجموعه‌ای از دندان‌های مصنوعی است که با نوار فلزی یا پلاستیکی به گونه‌ای به هم متصل می‌شوند که کاملاً اندازه دهان بیمار باشد. پروتز دندان وظیفه بازیابی عملکرد سیستم استوماتوگناتیک (شامل دهان، فک‌ها و ساختارهای نزدیک مرتبط) را بر عهده دارد، که از طریق قرار دادن پروتزهای ثابت، متحرک و نیمه متحرک ممکن می‌شود. هدف نهایی به ارمغان آوردن تعادلی عملکردی هم از نظر زیبایی طرح لبخند و هم از نظر فیزیولوژیکی است.
از دست دادن یک یا چند دندان تغییرهایی را در چهره فرد ایجاد می‌کند و اختلال‌های آواشناختی یا جویدن را به دنبال دارد. نبود یک یا چند دندان را می‌توان با پروتزهایی مانند بریج‌های دندانی، دندان مصنوعی متحرک (دندان مصنوعی اسکلتی یا نیمه آکریلیک) یا با استفاده از ایمپلنت جبران کرد. اگر تنها یک جفت دندان از دست رفته باشد، ایمپلنت دندان مناسبترین روش خواهد بود.

هزینه روکش

انواع پروتز

۱- پروتز ثابت
۲- پروتز متحرک

پروتزهای ثابت شامل روکش و پل هایی هستند که به دهان متصل می شوند. پروتزهای ثابت به دو صورت کلی و جزئی می باشند. پروتز متحرک هم که همان دندان مصنوعی می باشد.

موارد استفاده

دندانی که به شدت آسیب دیده را می توان با پروتز ثابت (روکش) پوشاند. اگر پوسیدگی شدیدی در دندان وجود داشته باشد و به دفعات زیاد پر شده باشد، یا اگر دندان تیره شده باشد برای مثال به دلیل درمان روت کانالی (درمان دندانی که دچار پوسیدگی وسیع کنار محل عصب شده و در معرض خطر از دست رفتن است) ، قرار دادن روکش ، درمان خوبی است. روکش باعث تقویت دندان شده و به بهبود ظاهر آن کمک می کند. دندانی که قرار است روکش شود، تراشیده می شود برای این که روی آن روکش قرار گیرد. تکنسین دندان با توجه به آکلوژن دندانی بیمار بر اساس کست ساخته شده توسط دندانپزشک، اقدام به ساخت روکش می کند. این روکش به پایه دندان چسبانده می شود. برای ساخت روکش می توان از موادی چون طلا، آلیاژ های مختلف فلزی یا سرامیک ساخته شود. اگر دندان به طور کامل از دست رفته باشد و توسط ایمپلنت جایگزین شده باشد، روکش بر روی ایمپلنت ثابت می شود.

یک یا چند دندان را می شود با پل ، پروتز پارسیل یا ایمپلنت جایگزین کرد. یک پل بر روی دندان کناری دندان از دست رفته ثابت شده و روکش می شوند. همچنین جای خالی ایجاد شده در نتیجه ی از دست رفتن چندین دندان را می توان توسط پل پر کرد. همانند روکش ها، پل ها نیز از مواد مختلفی ساخته می شوند.

انواع روکش ها

بیماران دارای مشکل دندان در هنگام استفاده از روکش دندان انتخاب‌های زیادی دارند. در این حالت روکش مناسب بستگی به هزینه و قیمت، نیازهای درمانی، و تمایلات شما برای زیبایی دندان دارد. بعضی از انواع روکش های دندان شامل موارد زیر می شوند :

لومینیرز

در موارد خفیف و حتی متوسط بهم ریختگی دندانی و کج و جابه جا بودن دندان، هیچ مزیتی بین انجام ارتودنسی و سایر روش های زیبایی وجود ندارد.پروسه زمان روش ارتودنسی گاهی از وقت و حوصله افراد خارج است . برخی افراد هم با توجه به شرایط اجتماعی با ظاهر متفاوت خود در حین انجام ارتودنسی مشکل دارند . در گذشته نه چندان دور در اینگونه موارد درمانی، استفاده از روکش های فلزی یا غیر فلزی توصیه می شد که بدین منظور دندان به حد نسبتا زیادی تراشیده می شد.به عبارت دیگر به خاطر ایجاد نظم در چیدمان دندان ها به ساختمان آنها آسیب جدی وارد می شد .

لامینت

لمینیت دندان یک لایه نازک از پرسلاین است که برای روکش کردن دندان های جلوی دهان به منظور بهبود رنگ یا ظاهر دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

لیتیوم

سرامیک های شیشه ای در گروه ساختارهای کریستالی و یا لیتیوم دی سیلیکات طبقه بندی می گردند که برای مثال از مواد کوارتز، لیتیوم دی اکسید، اکسید فسفر، آلومینا، اکسید پتاسیم، و سایر اجزای مانند آن ساخته می شوند. بطور کلی، این ترکیب می تواند مقاومت زیادی در بین سرامیک های شیشه ای به خاطر انبساط گرمایی کم آن در زمان ساخت داشته باشد. این نوع از سرامیک های شیشه ای مقاوم را می توان با استفاده از تکنیک های جدید شناخته شده یا روش های جدید پردازش CAD/CAM تولید کرد.

از نظر متخصصین کلینیک دکتر بزرگ و دکتر محمدی نژاد ، لیتیوم دی سیلیکات، زیبایی زیادی دارد و با استفاده از مواد دارای مقاومت بالا ساخته می شود که امکان چسباندن یا اتصال آن به ساختار هدف به سادگی وجود دارد. هنگامی که با ترکیب مواد متفاوت برخورد می کنیم، لیتیوم دی سیلیکات می تواند یک راهکار منحصر به فرد باشد که توانایی ارائه ترمیم های کاملاً زیبا با مواد سرامیکی قوی به افراد را دارد و می تواند مشکلات مربوط به استفاده از دو ماده متفاوت در ترمیم های دندان پزشکی را بر طرف کند.

روکش زیرکونیوم

روکش دندان ساخته شده از زیرکونیوم ظاهر و ساختار یک دندان طبیعی را شبیه سازی می‌کند، اما به سادگی روکش‌های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک شکسته نمی‌شوند. بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال می‌توانند این روکش را در طول یک روز بسازند.

امروزه پیشرفته‌ترین روکش‌های دندانی در دنیا روکش‌های نشکن و مقاوم زیر کونیوم بوده که یک لایه سفید رنگ از عنصر زیرکونیوم اکسید (Zirconium Oxide) میزان استحکام دندان هنگام جویدن را تا 1200 مگا پاسکال بالا می‌برد. سازگاری بسیار بالای روکش‌های زیرکونیا با بافت زنده و سازگاری بیولوژیکی آن با مخاط دهان و نمای منحصر به فرد و کاملا طبیعی این روکش ها باعث شده که به عنوان بهترین روکش دندان شناخته شوند.

روکش دندان

عوارض پروتز دندان

بیماران نسبت به پروتز دندان واکنش های مختلفی نشان می دهند. به گفته 40 درصد دندانپزشکان، از هر 300 نفر یک نفر دچار واکنش های داخل دهانی می شوند. علل این واکنش های عبارتند از رزین های اکرلیک، سمنت های درارای اوژنول، آلیاژهای فلزهای پایه، جیوه، طلا، مواد دارای پلی اتر یا اپیمین.

هزینه پروتز دندان چقدر است ؟

قیمت پروتز دندان اعم از هزینه پروتز دندان ثابت یا متحرک، معمولا شامل مجموع هزینه های لابراتواری و دستمزد دندانپزشک می باشد. طبعا دستمزد متخصص پروتز دندان بیشتر است. در مجموع ارجاع به همکاران متخصص پروتز در صورت لزوم در دستور کار همه دندانپزشکان قرار دارد.

کپی رایت © تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است.